tisdag 15 april 2008

sömnmetoder...



Jag har nog aldrig direkt varit en förespråkare för alla olika sovmetoder som finns för att få de små liven att somna och sova hela natten (verkar vara de allra flestas önskan)

De går ofta ut på att barnet ska lämnas skrikandes i rummet, där man får gå in till barnet var femte minut. det låter för mej helt respektlöst att lämna ett skrikandes litet barn, helt hjälplös. Till slut ger barnet upp, (oftast av utmattning) och somnar.

Det känns hjärtskärande för mej att låta angus somna in i skrik varje natt i stället för att få fina och glada minnen innan han somnar. Vi testade en gång, (inte på min begäran), det funkade inte alls, angus blev inte ens lugn när vi kom in i rummet och jag lovar det gick inte ens fem minuter emellan. Han vara bara helt vettskrämd. Det tog en timme innan han var tillbaka i sitt vanliga lugn. En gång innan det hade Oskar testat och gjort samma sak, Angus hade somnat efter ca en halvtimmes skrik (urs tur att jag inte var hemma). Det var bara det att när han vaknade efter en timme så var han jätte rädd och skrek rakt ut. Nej, jag tänker inte testa dessa metoder mera, jag läste dessutom denna artikel, mycket vettig!
http://www.ap.skorpan.se/Sovmetoder.htm
"Det första man kan konstatera är att barn inte ska sova på samma sätt som vuxna. Spädbarn ska vakna, ammas och pysslas om."

"Jesper Juul skriver i "Livet i Familjen" om fem minuters metoden: "Denna och liknande metoder har sina rötter i beteendeterapin och saknar varje spår av ömsesidighet. Det är en ensidig strategi som de vuxna (makthavarna) utsätter barnet (den maktlösa) för, och det enda som den vuxna i bästa fall får ut av metoden är att barnet lär sig somna på kommando. Det är samtidigt en metod som inte intresserar sig för karaktären på de inbördes relationerna i familjen,... .., Metoden har inget med uppfostran eller samspel att göra utan är ett slags dressyr.""

5 kommentarer:

Unknown sa...

hej! nu har vi hittat hit! :) hihi... guuud vilken fin blogg det blivit. Angus är så charmig.

kram malin o Dante

Unknown sa...

haha... jag sitter vid mickes (min sambos) dator.. därför står kommentarerna från han ;)
Har du tid på måndag, så ses jag gärna över lunch..
kramis m o D

Anna sa...

FAN vilken söt bild, den närbilden när han tittar rakt in i kameran!!!
Lilla prinsen!!!!
Nej jag vet, det är jätte jobbigt!!
Jag vill inte heller ta studielån och få betala av det i resten av mitt liv!!och då får man typ inte jobba NÅNTING under tiden som man pluggar!
Annars kan man ju ta ett banklån för att finansiera studierna och då kan man jobba hur mycket som helst under tiden men då får man ju svårare att ta banklån till andra saker!
Jag menar, vi trivs ju jätte bra i den här lgenheten men vi ska ju inte bo här för alltid!!!
JOBBIGT!!!!!!!!!
Saknar er, pus puss puss

Emmeli sa...

Vad kul med maskerad! Jag älskar maskerader! Ja, det vore skoj att träffas när ni kommer hem =) Kram på er.

mormor-morfar sa...

ÅÅÅÅÅÅ! VA ja längtar efter ER, han är ju världens goaste gosse eran ANGUS!!!!!!!!Tänk om det va valborg i morgon. Vi ses snart. PUSS PUSS ÄLSKAR ER allihopa.